Rengasmerkinnät
Tärkein renkaassa oleva tieto on sen koko, joka ilmaistaan numero- ja kirjainyhdistelmällä, kuten 205/55R16 94 V XL. Esimerkiksi rengasmerkintä 205/55R16 tarkoittaa, että rengas on noin 205 millimetriä leveä, sen korkeus on 55 % leveydestä ja reiän halkaisija on 16″, joten asennus tehdään 16-tuumaiselle vanteelle. Kirjain ”R” tarkoittaa, että rengas on vyörengas (R=radial)
Rengasmerkinnät ovat yleisesti hyväksyttyjä ja vakioituja merkintöjä, joiden avulla ilmoitetaan renkaan koko ja muita ominaisuuksia, kuten pyörimissuunta, suurin sallittu paine, kantavuus, nopeusluokka, valmistusaika ja muita tietoja. Vanteen koko ilmoitetaan tuumina, kun taas muut merkinnät noudattelevat pääasiassa SI-järjestelmän mukaisia mittoja tai niistä johdettuja mittoja.
Renkaiden valinta
Jokaisen auton rekisteritiedoissa on merkittynä yksi tai useampi suositeltu/hyväksytty rengaskoko. Autonvalmistaja on valinnut alkuperäisrengastukseksi nopeusluokaltaan ja kantavuudeltaan auton suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia vastaavan rengastyypin. Tällä rengastyypillä valmistaja on hienosäätänyt auton alustarakenteen normaalikäyttöön sopivaksi.
Jos haluat muuttaa autoon valittua rengaskokoa tai kantavuus– ja nopeusluokkaa, varmista asia ensin automerkin edustajalta tai rengasliikkeestä. Asiantuntijalta saat myös tarvittavat vannetiedot ja mahdolliset poikkeavat rengaspainesuositukset. Huomaa ABS-jarrujärjestelmän rajoitteet rengaskoon muutoksissa.
Vältä käyttämästä autossasi samanaikaisesti erimerkkisiä ja tyyppisiä renkaita. Jos valitset talvirenkaiksi nastoitetut renkaat, kaikki neljä rengasta on oltava nastoitettuja. Huolehdi, että varsinkin samalla akselilla olevat renkaat ovat kulumisasteeltaan samanarvoisia ja vähemmän kuluneet taka-akselilla.
Huomaa, että talvirenkaiden nopeusluokkamerkintä on yleensä alhaisempi kuin kesärenkailla. Se on syytä ottaa huomioon, jos olet lähdössä ulkomaille. Käänny tässäkin asiassa asiantuntijan puoleen.
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
EU-RENGASMERKINTÄ - Yhtenäinen merkintäjärjestelmä rengasvalintojen tueksi
Marraskuun 2012 alusta alkaen kaikissa uusissa henkilö-, paketti- ja kuorma-auton renkaissa pitää olla EU-rengasmerkintä, josta ilmenee renkaan polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja vierintämelu. Merkintävaatimus ei koske nastoitettuja tai pinnoitettuja renkaita eikä ennen 1.7.2012 valmistettuja renkaita.
Merkintävaatimus perustuu EY-asetukseen (N:o 1222/2009), jolla pyritään lisäämään tieliikenteen turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä edistämällä sellaisten polttoainetaloudellisten ja turvallisten renkaiden käyttöä, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän melua. EU-rengasmerkintä tarjoaa kuluttajille yhden standardin, jonka avulla renkaita voi vertailla kolmen kriteerin polttoainetaloudellisuuden, märkäpidon ja vierintämelun perusteella ja jonka avulla kuluttajat saavat yksityiskohtaisempia tietoja ostopäätöksen tekoa varten.
EU-rengasmerkintä toimii hyvin kesärenkaissa, mutta se saattaa johtaa harhaan talvirenkaiden valinnassa, koska märkäpitoa koskevat tiedot eivät vastaa erityisesti lumi- ja jääolosuhteisiin suunniteltujen renkaiden ensisijaisia ominaisuuksia. Märkäpitoluokitus suosii keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita, jotka ovat vaativimmilla talvikeleillä selkeästi huonompia kuin pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat. Kuljettajalla on merkittävä vaikutus polttoainetaloudellisuuteen, sillä renkaan alhaisen vierintävastuksen tuoma hyöty polttoainetalouteen menetetään helposti väärillä rengaspaineilla tai kuluttavalla ajotavalla.
Luokituskriteerit
EU-rengasmerkinnästä ilmenee renkaan polttoainetaloudellisuus- ja märkäpitoluokka (A–G) sekä vierintämeluluokka ja vierintämelun mittausarvo.
Renkaan polttoainetaloudellisuus määräytyy vierintävastuksen mukaan asteikolla A–G. Alhaisimman vierintävastuksen renkaat kuuluvat A-luokkaan. A-luokan renkaat voivat vähentää henkilöauton polttoaineen kulutusta jopa 7–8 prosenttia verrattuna huonoimpiin G-luokan renkaisiin.
Huom. Myös kuljettajalla on keskeinen vaikutus polttoainetaloudellisuuteen. Taloudellisella ajotavalla ja oikeilla rengaspaineilla voi merkittävästi säästää polttoainekuluissa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.
Renkaan märkäpito määräytyy märkäjarrutuksen mukaan asteikolla A–G. Lyhin jarrutusmatka märissä kelioloissa saavutetaan A-luokan renkailla. Renkaan märkäpitoluokituksen paraneminen yhdellä pykälällä lyhentää jarrutusmatkaa karkeasti arvioiden yhdellä autonmitalla 80 km:n tuntivauhdista märällä tienpinnalla. Märkäpito ei kerro kitkarenkaan pidosta lumella tai jäällä.
Märkäpito
Huom. Renkaan sadekeliominaisuudet heikkenevät oleellisesti kulumisen myötä. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4,0 mm.
Renkaan vierintämelu määräytyy ohiajomelun perusteella. Vierintämeluluokka ilmaistaan kolmitasoisella asteikolla ja vierintämelun mittausarvo desibeleinä. Hiljaisin vierintämeluluokka merkitään yhdellä mustalla ääniaallolla. Kolme mustaa ääniaaltoa kuvaa suurinta sallittua vierintämelutasoa.
Huom. Nastarenkaat eivät kuulu EU-rengasmerkinnän piiriin, sillä vierintävastuksen mittauksessa käytettävä laboratoriomenettely ei sovellu nastarenkaiden testaukseen.